måndag 31 december 2012

Ååå, bygga kojor!!

Kolla vad kul det är att bygga kojor!
Den här är ifrån Lundagårds websida.
Visst har du också byggt så här? Bara större och större, alla får varsitt rum och det blir kök och vardagsrum.
Man drar dit madrasser för att sova över natten och koppar för att kunna fika.
Plankorna tar slut så man måste söka mer och spiken tar slut.
Vi drog av hatten på popnit så man skulle kunna fortsätta.
Den här ser lite för färg-fixad ut för att ett gäng 10-åringar ska ha spikat ihop den, men strunt i det.

 Jag och mina syrror byggde kojor på höjden för vi hade tallar
men mina ungar byggde efter backen, som ett katakomb-system.
Här pratar man inte om bygglov eller standard. Här ska man spika.
Lite övervakning så att ovanvåningen inte rasar ner i skallen på kökspersonalen är att föredra.
Men det är väl den enda riktlinjen man har.
Det måste vara från våra kojbyggen jag fick min bygg-intresse. För här flödar kreativiteten!

När jag byggde kojor som värst byggde min pappa om i stugan, så vi tog det som behövdes.
Då när jag blev äldre och skulle ha plank och brädor fick jag smärtsamt reda på att sånt var minsann inte gratis!
Herregud, minsta spik skulle betalas med fina pengar.
Så besviken man blir när man får se att det ligger inte obegränsat med virke under en presening.

Är det mindre kojor nu för tiden?
Ska det vara så att dom inte passar till den arkitektritade trädgården?
Eller är det så att om någon bygger om och ut kommer alltihop i färdiga block och inga virkesrester finns?
Jag vet inte men hoppas vid gud jag har helt fel.
 För hur ska det bli folk av ungar om man inte får bygga kojor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar