tisdag 25 december 2012

Ett söl-göra


Nu ska jag visa ett litet pyssel som man söla med en iskall julhelg.
Jag har gjort iskulor som blev som blev som ett konstverk när man tittar nära.



Köp runda ballonger, ett helt gäng, för man vill ha många av dom.
Antingen blir dom ofärgade, bara vanligt vatten, eller färgar du dom med karamellfärg.
Ta varmvatten, då fryser dom snabbare.

Jag använde matlagningsfärg som jag kokade upp så det skulle lösas upp.
Sedan in i en plastflaska och tryck ut vattnet i ballongen.
Här rekommenderas förkläde, oj vad det skvätter!


Ut i snön, eller i frysen, se till att dom ligger fint.
Dom ska bli runda. Mina låg i 24 timmar och det var lite lite.
Skulle ha legat lite till för det var inte helt genomfryst i mitten, speciellt med dom med färg i.
Men jag är inte en tålmodig person.

Nu är det roligaste kvar!
Klipp upp ballongen och spola lite varmvatten
Dra bort ballongerna, iskallt och blött-ta skurhandskar. Ibland är det inte helt fryst-ta på förkläde.
Men se vad vackert!!
Den är inte helt fryst så vattnet ligger i och sedan ser du luftbubblor i isen.
Lägg ut dom, med granris, med ljus, gör en islykta ja vad som helst. Eller så får dom bara ligga och vara fina.
Lite söligt och kallt men ta hjälp av ett par händer till och titta noga på dom när du är klar.
Sånt här blir man lycklig av!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar