fredag 21 december 2012

Konst av vardags saker


Nu! Åhh vad jag längtar att visa dig det här!!
Killen som gjort dom här konstverken heter Michael Johansson, född -75 och bor i Malmö.
Dom övre, vita bilderna heter "Ghost".
Det är prylar i massor, allt inlagt med millimeter precision.


Det här är en husvägg som mall, det var några år sedan på Umedalens skulpturpark.
 Modell XL kan man säga. men samma passform som den övre. Ser du soptunnan?

När den stod på Umedalen var vi dit och tittade, jag och sambon.
Han kör långtradare till Norrbotten och sa med ett norrlänskt lugn:
sådär ser det ut varje gång  jag öppnar dörrarna på skåpet. Vi lastar miljömedvetet....

Dom här: "träkonst" från Lundagård, är samma tema.
Det är vackert, hon har använt gamla nötta bruksföremål och satt ihop det i ett collage.
Det här är beställt till ett äldre-boende. Så perfekt!


Jag blir så lycklig när jag ser det här, alldeles varm i magen.
Det är så snyggt gjort, varje millimeter är använd och av vardagsföremål  som finns överallt.
Det är nog det som tilltalar mig!
 Det är saker omkring oss som ligger i lådor som ingen ser och när det visas i ett sammanhang
så här blir det så vackert. Man kan stå och titta hur länge som helst för man ser nya saker hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar