onsdag 5 december 2012

Fila fönster



Jag ska visa en riktig budget-ide som jag brukar göra.
 Om man vill ha ett insyns-skydd på ett fönster kan man antingen köpa självhäftande plast, ingen dålig plan.
 Eller kan man "fila" fönstret. Det här är allt du behöver: fil, roll och papperstejp. Jag tror faktiskt att den blå tejpen är bättre, men nu fanns inte den hemma, så då blev det den här. Ja, och ett fönster behöver du...


Tejpa ränder eller rutor, det blir "klar-glas" där tejpen är och "frostat glas" på rutan.
För att inte bryta ihop ta en linjal och kanske lite hjälp att hålla.
 Om det skiljer någon millimeter  på "lång-sträckorna" syns inte men är lite noga i hörnen
I detta läge kan man ge upp, gör inte det, det blir 100 gånger bättre än vad du tror just nu.


Jag rollade över rubbet tre gånger, då blir det frostat glas.
Det tar sin tid för filet att torka mellan varven, några timmar i alla fall.
En kupevärmare kan du ställa dit om du har bråttom. Det luktar fil när du håller på, men inte sen när det torkat.

En god ide kan vara att ta mellan fönstret, inte ut eller in sidan.
Jag har inte provat men kan tänka mig att man kan använda hushållsfärg, som man har för att baka, om man vill ha färg i någon rand. Sedan när allt är torrt, dra bort tejpen och jag tar en bomullspad med fönsterputs på för att fixa till så ränderna med klarglas blir fina.
Och sedan när du är less på det så tar du bort det, det går betydligt fortare än att få dit det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar