måndag 17 december 2012

Dekorationer som man äter i ett nafs



Jag har inte haft något bredband, jag är deeply sorry, för jag lägger ut minst ett inlägg om dagen.
Tills min intelligenta unge säger att jag kan ta telefonens internet, hon är verkligen smart.
 Så smart att hon guidar mig över telefon, tyck här, tryck där.

Nu ska jag visa ett herrans pyssel som man kan sätta igång med när man har mycket tid och lite pengar.
Jag såg en bild i sköna hem att någon gjort ett mini-pepparkakshus och satt det på kanten på en mugg.
Så gulligt! Det vill jag också göra!
 Jag tog Nyåkers pepparkakor och värmde dom lite i brödrosten så dom skulle bli lättare att ha och göra med.




Jag skar ut huset lite på fri hand. Det blir smulor överallt! Det ser ut som man har sandat med pepparkaka.
 Jag har köpt en skalpell på Classes för någon tia, den är bra till allt. Ett hyfsat skaft har den dessutom.
 Mina stora pepparkakshus har jag limmat ihop, till dom här använde jag glasyr.
Det är tänkt man ska äta upp dom i ett nafs. Börja med ett och ser hur det sitter fast på kanten på muggen.
Mina blev lite för långa, muggens kant svänger och då kan inte huset vara så långt.
Dekorera med sockerpärlor och sånt man har på tårtor.
Det tar en stund att glasyren blir hård så att gavlarna sitter ihop.
Beväpna dig med tålamod och gör ett litet gäng, kul att servera på glöggmuggen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar