tisdag 4 december 2012

Islyktor


Nu vill jag slå ett slag för is-lyktorna. Det är ju så förtvivlat enkelt så jag skäms att ta upp det.
Men jag tror bara att man glömmer bort hur himla fint det blir. Nu är det kallt i hela Sverige så sätt igång bara!
Och jag som gillar "mycket av allt" säger bara: Gör flera!



Man tar två hinkar, eller behållare, vad som helst. Men den mindre som ska vara i den större ska ha ett ordentligt djup.
För ljuset som ska vara i  klarar sig bäst om det kommer långt ner i is-lyktan

Häll vatten i mellanrummet mellan hinkarna, och en tyngd på.  Enligt alla smarta människor ska hett vatten frysa fortare, men vem har bråttom?  Kolla så den mindre hinken verkligen hamnar i mitten.
Den har en förmånga att glida iväg åt alla håll. Isen utvidgas så ta något du inte är rädd om, den röda hinken sprack
När dom är klara tog jag in dom i badrummet och spolade varmvatten på dom så allt släpper.
Sedan ta en kniv och skrapa till botten så den står rakt.
Jag la ner röda bär i en  och det blev fint, men en vanlig is-lykta är nog finast.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar