tisdag 22 januari 2013

Prova tiffany


Jag ska visa dig något som jag tycker är så himla kul!
Det heter tiffany, om du har hört det förr tänker du på flerfärgade lamp-skärmar av glas.
Ge det här en chans, med det krävs tid och gigantiskt tålamod.
Jag och yngsta sonen gick en helg-kurs om glas.
Och där fick jag veta mer, gå en kurs du också, man får veta lite tips och trix.
Nu har jag en sagolik tur att en 18-årig unge följer med sin mamma på kurs.
Men man måste säga det magiska ordet: jag betalar.

Man tar glas, vanligt fönsterglas eller färgat.
 Färgat glas kan man köpa av Ringströms glas, Mosebacke, Stockholm.
Där kan du köpa allt annat du behöver till det här, föralldel.

Sedan tar man och skär ut rutor av glaset, köp glas-skäraren på en glas-firma, inte från Classes.
När det är gjort tar man koppar-tejp och klistrar den runt bitarna.
När du gjort ett gäng bitar, ta löd-penna, löd-tenn och löd-vatten.
Löd ihop bitarna

På den övre skålen satte jag fast pärlor, men man kan ta vad som helst.
Du ser, det kan inte bli vattentätt, så glest som det är,
så släpp den iden på en gång.



Jag köpte ett gäng klockor på Tradera i alla former.
Dom som är i mitten, lite högt upp är ju inte tal om att dom ska gå.
Men det gör inget


För jag har gjort en ytterkruka med klockor .
Det som är lite viktigt är att man har ett fat under så inte vatten rinner ut på  fönsterbänken.
Den här hade jag en mall till, så den visste jag hur stor den skulle bli,
men skålen med pärlor, som var den första jag gjorde, blev som den blev.

Nästa glas-projekt är att sätta fast glas runt lamp-skärmen.
Jag har satt fast koppar-tejp runt alla kanter och ska löda fast glas i blått.
Men den här kommer inte att bli färdig i första taget, men en dag blir den färdig.

Som sagt, det tar tid och man blir galen för allt ser ut som skräp medans man håller på.
Men ge inte upp, poängen med en hobby är att den ska ta tid och
när du har diskat upp ditt verk så ser den fantastisk ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar