fredag 25 januari 2013

Annelis kaka


Nu är det bara att få på sig förklädet och kavla upp ärmarna!
För nu ska jag ge dig receptet på den himmelska kakan jag fick häromdagen.
Min unges kompis kom med det här, och vi snålar inte vill jag mena.
Varken på sockret eller chokladen.

225 g smör
2,5 dl farinsocker
1,5 socker
400 g marabou chokladkaka (2 stora!!)
det smälts lugnt och fint i en panna

1 tsk vanilinsocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
5 dl mjöl
blandas ihop och ner i pannan
2 ägg

allt rörs sansat till en smet, vispa inte så hårt.
In i ugn 40 min, 175 grader.

Alla som kan det här med att baka vet att tiden i ugnen är en fingervisning.
Här när vi gjorde den var den klar mycket tidigare.
Den ska vara riktigt kladdig i mitten och glass till.
Bjud in grannarna, då kanske du får en bukett tulpaner i morgon,
och den är rätt mäktig. Då är det bra om man hjälps åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar