måndag 11 februari 2013

Linolje-lycka


I mitt projekt att tapetsera om gick det inte att nonchalera elementen.
Eller listerna. Jo, taket struntar jag i.
Faktum är att ingen sätter sig och målar element mitt i ingenting.
Gör man inte det när man tapetserar om blir det aldrig gjort.

Helt åt-helvete är det inte, jag gillar det.
Som den tok-tant jag är.
För man öppnar en riktig linoljefärg-burk och allt blir lycka och frid.
En välsignelse att järn och linoljefärg funkar bra i hop.
Så det går fint att måla element


Här är halva gjort. Visst ser du att det finns en gräns?
Jag har sett att dom riktiga proffsen sprutmålar sånahär "veckiga" element.
Inte jag, jag har en styv pensel och en mjukare.
Den styva går bättre att komma åt emellan och den mjukare får man finare ytor.
Sedan finns det säkert 100 andra, bättre trix.
 Men mitt sätt är bäst för jag är klar med ett varv.
Du vet om inte håller på att gruva sig utan bara gör det så hinner man mer.
Linoljefärg torkar sakta, men på någon dag till har jag målat nästa varv.
Så, faktum är att jag får sitta i fullständig lycka en dag till.


Du ser att biten till vänster är målad och blank.
Känn ingen oro, ytan blir mattare senare.

1 kommentar:

  1. Anonym4:08 em

    Tack vare denna Linolje - lycka, kan jag nu sär skilja linolje färg doft i ett bostadsområde.

    Jag antar de blir så när man växer upp med en mor som älskar Linolje färg. :)

    SvaraRadera