onsdag 28 november 2012

Makalösa bakverk

Nu ska jag tipsa om något riktigt kul! Johanna Viberg här i Umeå som har  http://johannastartor.se/
delar med sig av sitt recept på på sockerpasta. För att förtydliga så är sockerpasta det man gör dekorationerna av.
Numera går den att köpa på mataffärer men det här blir betydligt billigare och köper man matfärg så kan man färga in den i vilken färg man vill. Jag har använt rosa och lila, den lila är grym, man behöver bara peta ner en tandpetare i färgen så räcker det. Den lilla byttan kommer jag att ha kvar tills jag dör.

Du behöver:
1 msk gelatinpulver
4 msk kallt vatten
30 gram kokosfett
1 dl vit sirap
ca 1 kg florsocker
1 msk solrosolja/rapsolja

Gör så här:
Häll gelatin och vatten i ett vattenbad. Låt det svälla en stund. Värm sedan försiktigt till gelatinet har smält. Tillsätt kokosfett och låt även det smälta.
Låt blandningen svalna en stund

Sikta upp ca 8 dl florsocker i en bunke. Spara resten av florsockret till knådningen.

Häll vätskan i bunken, tillsätt sirapen och blanda ihop det hela. Använd en elvisp med degkrokar eller arbeta pastan för hand. Häll ut degen på yta som är pudrad med florsocker och knåda in lämplig mängd av resterande florsocker. Ska sockerpastan användas samma dag ska den vara ganska fast. Ska den däremot sparas några dagar håller den sig mer elastisk om du inte gör den lika fast. Tillsätt oljan i slutet, då blir degen smidig och lättarbetad.

Sedan är det bara att börja att göra underverk!
Jag har köpt små utstansare som blir blommor så jag vet att det blir då något, men  annars har Johanna kurser för dig som vill lära sig mer. Gå in på hennes sida! Där finns massa kanonfina bakverk som vill kan förtjusas över.
Nu ska vi inte sätta ribban så högt, den här tjejen har gjort tårtor förr!
Men prova, det är kul och sen äter man upp alltihop så man måste göra nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar