fredag 30 augusti 2013

Jag lär mig måla med äggoljetempera


Jag har börjat lite försiktigt att prova att måla med äggoljetempera.
Jag har varit runt på nätet för att ta rada på hur man gör och det här kom jag fram till:

För att få en liter färg tar man tre likadana behållare.
Gärna glas så man ser hur mycket man häller upp.

Fem ägg, rubb som stubb, både vita och gula
Sedan häller du upp lika mycket kokt linolja i nästa behållare.


Och lika mycket vatten i behållare nummer tre.


Man väger vattnat.

Mina fen ägg blev 243 g vatten.
Då tar man 243 x 1.25=303,75. Avrundat uppåt 304 g
Då ska du ta titanvit
och ett pigment, jag tog umbra, så det blir någon nyans i vitfärgen
Du har 304 g - 12 g umbra och resten titanvit.


Här är en massa pigment.

Sedan tvär-vispar man ihop ägg och linolja
Mojsar ihop vattnet och pigmenten och sen ska allt blandas. Sedan silas
Jag tog en nylon-socka. Som en strumpbyxa, du vet.

Jag var rädd att allt skulle bli en omelett men icke.
Det blev en färg faktiskt.
 Förvaras i kylskåp och när den luktar gamla ägg skulle du redan ha slängt den.
Den håller inte hur länge som helst.


Det tar en evighet till färgen har torkat, flera dagar.
Och sedan ska man måla 2-3 gånger.
Färgen ska bli stenhård med tiden, jag har bara målat 2 gånger så jag vet inte än.

Ja hur blev det i slutet?
Åt helvete! Färgen blev för klen så jag lastade det 2 dl titan till.
Så nu får vi se

Annars kan man köpa redan färdiga färger från Norrgavel eller Ovolin.
Men jag är helt övertygad om att det kommer att bli bra,
jag måste bara lära mig det här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar